Jönköpings-Posten 160312
Av: RIKARD FLYCKT
Rikard Flyckt om vårens stora satsning på Spira
”Spelman på taket” hade premiär 1964 och höll länge rekordet som mest spelade musikal på Broadway. Idag får den utan tvekan betraktas som en klassiker i genren, och även om den bara bjuder på en riktig hit (här kallad ”Om jag var en rik man”) levererar den musik, tematik och i viss mån dramatik som håller även drygt 50 år senare.
Staffan Aspegrens version i Spira är en formidabel publiksuccé redan före premiären, med alla föreställningar utsålda. En Anders Ekborg-effekt? Resultatet av ett rejält publiksug efter välspelad musikteater?
Jag tippar på en kombination.
Musikalen (…) utspelar sig i tidigt 1900-tal i en by i det judiska bosättningsområdet i Ryssland. Arrangerade äktenskap kontra äkta kärlek är ett bärande tema i musikalen, och i bakgrunden finns hela tiden tsarväldets förföljelser och ett politiskt läge som närmar sig revolution.
När tillvaron gungar söker sig invånarna i byn till traditionen. Men, som det visar sig, den står sig slätt i praktiken när omvärlden tränger sig på i form av kärlek, politik och förtryck.
Fembarnspappan Tevje får gång på gång se sin tro på det bestående raseras; ibland till det bättre men inte alltid. Anders Ekborg skildrar hans ambivalens – till en början komisk men efter hand allt mer sårig – med stor känslighet.
(…)
Första akten är i huvudsak frustande livsbejakande – om än med små hotfulla antydningar insprängda – och andra akten blir mer enhetlig när svärtan tilltar.
Och här har vi en uppsättning som levererar mer eller mindre klockrent i varje läge. Sinfoniettan – gömd under scengolvet – skapar en stabil musikalisk grund för en rad imponerande sånginsatser, och det är inte bara storstjärnan Ekborg som landar rätt. Ensemblen är genommusikalisk.
(…) Många skratt och kanske någon liten tår blir det.
Det är även en mycket snygg föreställning. Scenografin består av ett trägolv och ett antal grova balkar som hissas upp och ned i olika formeringar. Det låter kanske märkligt, men skapar både variation och djup.
Mycket här är charmigt och upplyftande, men det finns också ett starkt tankeväckande stråk i musikalen. När invånarna i byn får ultimatum från myndigheterna – flytta eller vi tar till våld – landar vi plötsligt rakt in i dagens verklighet med flyktingkris och tilltagande rasism. Slutscenen, med byinvånarnas planlöst desperata vandrande runt scenen, är lika stark som elegant utförd.
Så – musikalpremiären är begången i Spira. Vill vi ha mer? Gärna, om det håller den här nivån även i framtiden.
(…)
Premiär: Spelman på taket
”Spelman på taket”
Musik: Jerry Bock
Manus: Joseph Stein
Libretto: Sheldon Harni
(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)