Lysande skådespel och sång

Anders stående i mörk rock och vit skjorta på flygplats, omgiven av fem resenärer. Alla sjunger.

Foto och © Sinne & Scen, Johanna Ericsson

Skånska Dagbladet 2022-07-02

Av: JAN OLSSON

MUSIKAL
++++
Chess på svenska
Musikal av Benny Andersson, Björn Ulvaeus & Tim Rice, bearbetad av Lars Rudolfsson.
Medverkande: Gunilla Backman, Anders Ekborg, Johan Hwatz, Loa Falkman, Karoline Dons, Gert Fylking med flera.
Koreografi: Melker Sörensen.
Regi: Sven Strömersten Holm.
Kapellmästare: Thomas Bay.
Premiär på Helsingborg Arena 30/6.
Spelas t.o.m. 10/7.


Efter drygt två års försening på grund av coronapandemin (…) var det i torsdags kväll äntligen dags för Helsingborgspremiär på trion Andersson-Ulvaeus-Rices musikal Chess, numera av någon anledning omdöpt till Chess på svenska. Bättre sent än aldrig. Och att det var en efterlängtad premiär märktes tydligt på en entusiastisk, sommarglad publik och snudd på utsåld salong (…)

Huvuddragen i handlingen är förmodligen känd för de flesta:
ett dramatiskt schackparti med förvecklingar mellan en amerikan, Freddie, och en sovjetisk spelare, Anatolij, och naturligtvis också en komplicerad kärlekshistoria. Allt utspelar sig under ”det kalla krigets” dagar, då vi lite till mans höll andan och var rädda för att ett tredje världskrig möjligen lurade runt hörnet.
En situation som vi kanske rent av, åtminstone delvis, kan känna igen idag och som ger Chess en på sitt sätt förnyad aktualitet.

Den sovjetiske schackmästaren Anatolij, som beger sig till italienska Merano för att möta sin amerikanske motsvarighet Freddie, spelas superbt av Anders Ekborg. Han agerar trovärdigt och sjunger dessutom alldeles utmärkt. Man saknar inte Tommy Körberg en sekund i Anthem, eller I mitt hjärtas land, som avslutar första akten. Det säger det mesta!

Gunilla Backman, som har till uppgift att gestalta den odräglige Freddies försmådda och tappra hustru Florence, gör också mycket gott ifrån sig. Dessutom textar hon föredömligt, liksom Ekborg, vilket gör att man utan större ansträngning kan hänga med i den då och då tämligen komplicerade handlingen, vilket naturligtvis inte är alldeles oväsentligt. Textar väl och förgyller föreställningen med en röst av guld gör även, och inte alldeles oväntat, Loa Falkman som spelar Molokov, Anatolijs gode vän och övervakare, utsedd av KGB. Han har också en scennärvaro som imponerar.

Alldeles utmärkt i sin roll som Anatolis hustru Svetlana är även Karoline Dons. Hennes och Backmans duett i mitten av andra akten, Jag vet vad han vill, eller som den heter på engelska: I Know Him So Well, är föreställningens absoluta höjdare (…)

Det som gör att man kan ta Helsingborgsversionen av Chess på svenska till sitt hjärta är (…) de bitvis lysande skådespelar- och sånginsatserna och Benny Anderssons och Björn Ulvaeus utsökta melodier och texter som till och med kan tävla med en del av mästarna Bernsteins och Sondheims alster.

Ett stort plus i föreställningen på Helsingborg Arena är också det perfekta utnyttjandet av så kallad ”ledstream”. Det vill säga att man hela tiden använder filmade bakgrunder. Mycket välgjort och synnerligen effektivt och spektakulärt.

Tyvärr är Helsingborg Arena ingen idealisk lokal för teaterbruk. Den är helt enkelt för stor, vilket gör att kontakten mellan scen och salong knappast blir optimal (…)

Gå gärna, trots ovanstående och ibland subjektiva anmärkningar, och se Chess på svenska. Det finns åtskilligt att glädjas åt och det är dessutom ett stycke svensk teaterhistoria av internationell dignitet.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)

Tillbaka