Bohuslänningen 180120
Av: KARL AF GEIJERSTAM
MUSIKAL RIKSTEATERN Bläck eller blod av Erik Norberg och Alexander Öberg
Östraboteatern, torsdag kväll
+++++
Anders Ekborg står i centrum av en stark ensemble, som levererar en fantastisk föreställning om svensk historia.
Upplysningstidens idéer och den svenska skiftesreformen kanske inte låter som ett perfekt ämne för en musikal. Men Riksteatern visar att det inte bara går utmärkt, utan också att man kan gå på djupet och beröra.
Musikalen berättar historien om Rutger Macklean, baron och godsägare på Svaneholm i Skåne.
(…)
I musikalen uppvaktas han av sin vän Ribbing att medverka i mordet på kungen, vilket han inte vill medverka i. Det är detta som är musikalens tema: ska man göra revolution och låta blodet flyta, eller är det pennan och bläcket som ska skapa en bättre värld, där frihet och förnuftet får råda?
Huvudrollen spelas av Anders Ekborg som illustrerar kampen som pågår i Mackleans inre på ett briljant sätt. Musikalens upphovsmän Erik Norberg och Alexander Öberg gör inte något idolporträtt av Macklean. Tvärtom visar han upp flera dåliga karaktärsdrag, vilka får ödesdigra effekter, men detta gör bara bilden av människan Macklean djupare. Macklean frestas av de revolutionära idéerna, men väljer att göra sin egen svenska revolution på hemmaplan, genom att bygga skolor och förbättra jordbruket.
Ekborg backas upp av en ensemble som inte bara agerar och sjunger, utan också bildar orkester. Ensemblen växlar konstant roller, kostymer och instrument på ett sätt som imponerar stort. Revolutioner har vi sett många på teaterscenerna – men här hyllas reformismen som politisk metod. Det känns som att det var på tiden.
(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)