Spelmansmässa, Duvemåla och Chess – Berwaldhallen, Stockholm, 160522

Av: Maria Nehro

Foto och © Tina Schuster

Två konserter samma dag, med musik från Duvemåla och Chess, och med favoritartisten framför andra – naturligtvis var jag inbokad på  båda två!

För arrangemanget stod kören Cantemus, under ledning av Sofia och Göran Staxäng. Den 450 man starka kören har varit verksam sedan 1999.

Solist var, vid sidan av Anders, Tua Åberg Dominique, som bl.a. spelat Christine i Phantom of the Opera på Oscarsteatern i Stockholm. För musiken stod Gammelgård Orchestra.

Kl 15.00 började den första konserten, och med våra platser längst fram i mitten hamnade vi väldigt nära den välfyllda scenen! Föreställningen var en musikalisk tidsresa från 1600-tal via 1800-tal till nutid. Hela den första akten upptogs av Jan-Åke Hilleruds ”En svensk spelmansmässa”, där gammal svensk folkmusiktradition och ett par välkända psalmer fått ny skrud. I denna del medverkade varken Anders eller Tua.

Programmet för Spelmansmässan såg ut så här:

I denna ljuva sommartid

Den signade dag

Ack Herre Gud…Förbarma dig

Vi love Dig…Vi prise Dig

Vi tro på den allsmäktig Gud

Jag lyfter mina händer – Solo

Helig, helig…

O Guds lamm – Solo & kör

Till Österland vill jag fara

I himmelen, i himmelen

Polska

Intrycken av mässan var blandade. Den inleddes med välkända tongångar, och vid ett par tillfällen fick publiken sjunga med, texten fanns tryckt i programbladet. Andra partier lät mer ovana för örat. Musiken och sången var inte till fullo synkroniserade med varandra, och ibland tycktes körsångarna leva sitt eget liv. Detta hade dock rättats till vid kvällskonserten, då allt lät mer normalt, om än inte särskilt folkmusikaktigt!

Efter paus övergick programmet till att handla om utvandring och kallt krig. Denna akt gjorde desto starkare intryck på mig, och var njutbar intill sista ton! Flera av sångerna har jag nästan aldrig hört framföras i konsertsammanhang tidigare. Nu föreföll musiker och kör både säkrare och gladare på scenen, och detta blev utan tvekan dagens behållning!

Programmet i den andra akten såg ut så här:

Kristina från Duvemåla:

Min lust till dig – Kristina & Karl-Oskar

Bröllopet – Kör

Minns du… – Kristina & Karl-Oskar

Hädelsen – Kristina & Karl-Oskar, kör

Annas begravning – Kör

Vi öppnar alla grindar – Kör & solister

Du måste finnas – Kristina

Battery Park – Kör & solister

Vildgräs – Karl-Oskar & kör

Chess:

Merano – Kör

Anthem – Ryssen (solo)

Champions Part I – Kör

Champions Part II – Solister & kör

Chess – Orkester

Svetlana rejection – Solister & kör

Someone else’s story – Svetlana (solo)

You & I Ryssen & Florence (duett)

The story of Chess – Orkester & kör

You & I (reprise) – Ryssen & Florence (duett)

Paret Staxäng dirigerade varsin akt, båda lika hängivet energiska. Anders, klädd i vinröd kostym och vit skjorta, uppvisade stor kraft och pondus, jag har sällan hört honom bättre! Han inte bara sjöng, han var verkligen Karl-Oskar.

Tua, i svart, tunn långklänning, blond pagefrisyr och glasögon, var vid en jämförelse med Helen Sjöholm betydligt mer operalik, och gick inte alls in i rollen på samma sätt. Men hon sjöng med kraft och eftertryck, och lät riktigt bra då örat hunnit vänja sig.

Ett fint och lite annorlunda inslag var då Anders (Karl-Oskar), i samband med Annas begravning, läste om händelserna kring dotterns död.

Kort sagt; en dag och kväll väl värda att minnas!

Se några bilder från konserten

Tillbaka