Bläck eller Blod

 
Foto och © Riksteatern/Markus Gårder

Foto och © Riksteatern/Markus Gårder

Perioden 171015 – 180224 spelade Anders huvudrollen som baron Rutger Macklean i musikalen Bläck eller blod, ett samarbete mellan Riksteatern och Örebro Länsteater. Musikalen innehöll 30 nyskrivna låtar och en ensemble bestående av 11 skådespelare.

Kajsa spelades av Lina Englund, läraren Samuel av Tobias Sondén och rollerna som Ribbing och Linas pappa av Linus Lindman. Scenerna knöts ihop av Lisa Werlinder och Sanna Krepper, som agerade berättare och lotsade publiken genom föreställningen. Den sistnämnda spelade även Kajsas mamma.

Berättelsen inleds 1789 då Gustav III sitter på tronen, skrämd av den franska revolutionen. Förvisad till sitt skånska slott Svaneholm gör den upproriske baronen Macklean sin egen svenska revolution: medeltida livegenskap byts mot skolor och ett modernt jordbruk. Men löftena om frihet och jämlikhet sätts på prov när husan Kajsa blir kär i både förnyelsen och den unge läraren Samuel. Och baronens släkting Ribbing vill ha hjälp att mörda kungen.

Macklean är reformistiskt sinnad med bildning och förnuft som ledstjärna. Helst vill han avsäga sig sina privilegier som baron och hyser den kontroversiella ståndpunkten att folket ska få välja sin egen ledare! Landet vill han förvandla till republik, men genom reformer istället för väpnad kamp. Med bläck istället för blod!

Ur recensionerna

”…en tät, spännande föreställning som ångar fram emot klimax, nämligen Anders Ekborgs existentiella powerballad, en showstopper i ruinerna av hans humanistiska projekt. Och med en ambitionsgrad som inte står långt efter Björn & Bennys bidrag till genren.”
Gunilla Brodrej, Expressen

”Anders Ekborgs Macklean lyfter föreställningen. Han gör den framsynte reformatorn till en idealistisk radikal med visioner om en bättre värld, men med besvärande dubbelmoral. Han är ädel och usel och kluven. Ekborg sjunger med kraft, intensitet och känslighet och får verkligen blomma ut i ett par maffiga sångnummer. I en mäktig ballad om tiden som flytt sjunger han åldrandets bittra bokslut, tomheten och smärtan över allt förlorat; musikalens verkliga höjdpunkt”.
Karin Helander, Svenska Dagbladet

”Anders Ekborg har dessutom fått några riktigt fina musikalmelodier i Kristina från Duvemåla’-anda och förvaltar dem suveränt med både glittrande ögon och guldstrupe.”
Johanna Paulsson, Dagens Nyheter

”Frågan är om jag någonsin sett Anders Ekborg så här bra. Rollen är som klippt och skuren för honom. Att han kunde sjunga smäktande musikallåtar, det visste vi, men skådespeleriet! De avslutande scenerna med en nedbruten och desorienterad Maclean är inget annat än lysande”.
Måns Uggla, Nerikes Allehanda

”Han (reds. anm. Anders Ekborg) förkroppsligar verkligen Mackleans mänskliga sönderfall och har en röst som bär de stora sångnumren.”
Gunnar Wiklund, Västerbottens Folkblad

”Starkast lyser Anders Ekborg med sin sångröst, som mot slutet får komma till sin rätt i en powerballad som slår det mesta.”
Blekinge Läns Tidning

”För detta är riktigt, riktig bra teaterkonst utan en falsk ton, som hanterar musikalen med humor och lätt hand, elegant och effektiv scenografi och en bedövande sånginsats av Anders Ekborg. Han gör Macklean till en stram och avmätt teoretiker som mot slutet ångrar sig så rösten spricker”.
Tove Wikström, Ekuriren

”Upplösningen blir nästan en punkrocksfest al a´ Six Pistols innan mäster själv Anders Ekborg i sitt slutnummer levererar en final som heter duga”.
Carl Thulin, Skövde Nyheter

”Anders Ekborg är den självklara stjärnan och visst har han en stark och glimrande röst, inte minst då han tar i från tårna i musikalens balladnummer”.
Olov Hjärtström Baulin, Västerbottens-Kuriren

Foto och © Riksteatern/Markus Gårder

Foto och © Riksteatern/Markus Gårder