Bildande musikal med spänst

Foto och © Riksteatern/Markus Gårder

Foto och © Riksteatern/Markus Gårder

Västerbottens-Kuriren 171113

Av: OLOV HJÄRTSTRÖM BAUDIN

MUSIKAL

Bläck eller blod
Medverkande: Anders Ekborg, Lina Englund, Pelle Bolander, Per Fritz, Sanna Krepper, Rolf Landberg, Linus Lindman, Mattias Redbo, Tomas Sondén, Karin Westerberg och Lisa Werlinder
Libretto och sångtexter: Erik Norberg
Musik: Erik Norberg & Alexander Öberg
Arrangemang: Peter Tikkanen
Regi: Alexander Öberg
Scenografi & kostymdesign: Elin Hallberg
Riksteatern/Örebor Länsteater
Idun, Umeå Folkets hus

(…) En tre timmar lång musikal om en baron som reformerade det svenska jordbruket vid 1700-talets slut. Låter det som ditt förstaval en söndagseftermiddag?
Om inte: synd, för du gick miste om något så ovanligt som en bildande musikal med spänst. 
I centrum för bläck eller blod står friherren och politikern Rutger Macklean, spelad av Anders Ekborg. Macklean vill forma ett parlamentariskt och bildat Sverige, där alla är fria att följa sin egen vilja. Han är trött på kungar och står inte ut med den orättvisa som tronföljd innebär. Istället vill han införa republik, åtminstone så länge politiken inte krockar alltför mycket med hans egna affärer i och kring Svaneholms slott. Lägg till omöjlig och olycklig kärlek och en gnutta trassliga familjeband och du har grunden till musikalens handling.

Det är med andra ord en rätt generisk musikalfond som Bläck eller blod vecklar ut. Styrkan ligger snarare i hur historien berättas. Här har Erik Norberg och Alexanders Öberg, duon som står bakom den nyskrivna musikalen, tänkt smart. De nyttjar effektivt den kompakta ensemblen, vilket gör att var och en av de medverkande inte bara sjunger utan också spelar, både instrument och ett flertal olika roller. Därtill river de på en gång ner den fjärde väggen, det vill säga den osynliga vägg som brukar separera publiken från det som spelas på scenen. Här blir åskådarna omedelbart tilltalade, vilket skapar både pedagogiska möjligheter och ett publikt engagemang, som håller hela vägen ut till den känslosamma finalen.

(…)

Anders Ekborg är den självklara stjärnan och visst har han en stark och glimrande röst, inte minst då han tar i från tårna i musikalens balladnummer.  Men Bläck eller blods framgång vilar inte på en individ utan bygger på ensemblens lyhörda samspel. Alla på scen – däribland Lina Englund som den försiktiga bondtösen som växer ut till revolutionens fanbärare – bidrar till att få föreställningen att lyfta. De spelar, sjunger, byter kläder och instrument med varandra med en fart och följsamhet som är djupt imponerande. Att det också finns uppenbara beröringspunkter mellan detta 1700-talsdrama och samtida kampanjer som #metoo och #tystnadtagning – det handlar i allt väsentligt om uppgörelser med föråldrade maktstrukturer – gör Bläck eller blod än mer angelägen. Tänk om alla historielektioner var så här underhållande.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)

Tillbaka